Friday, June 6, 2014

RUDÁ SOVA - DRAGON (The Path of Forgiveness) 2014


main TGRD site


Cesta odpustenia formou Draka

Hoci sú maľby RUDEJ SOVY v divadle elledanse už dobrý mesiac a niečo, až dnes bude o pol hodinu v divadle elledanse neskorá vernisáž jej výstavy DRAK.
OLYMPUS DIGITAL CAMERA Súčasť mojej fashion performance, THE GREAT RED DRAGON, ktorú som po prvýkrát uvádzal 26.4.2014 (druhýkrát bude uvádzaná 15.6.2014) - cyklus dvoch monumentálnych malieb (10×1,4m) od Mirky Rudášovej som si nemohol predstaviť lepšie. RUDÁ SOVA (Mirka Rudášová) je čerstvou bakalárkou VŠVU, kde študovala Grafiku v ateliéri pána profesora Dušana Kállaya. Keď ma minulého roku oslovila, že by so mnou rada spolupracovala, nevedel som, čo od nezáväzného rozhovoru na chodbe VŠVU čakať, no keďže sa mi Mirkina tvorba páči, jasné, že som súhlasil, hoci som nevedel, čo naša spolupráca bude obnášať.
Pripravoval som nový projekt, inšpirovaný životom a dielom anglického básnika a maliara Williama Blakea. Nevedel som presne o čom to bude, ako to bude vyzerať a čo sa tam bude diať… Vedel som len, že chcem urobiť dobrý projekt, ktorý osloví ľudí a povie im “niečo”. Niečo, čo má hĺbku, niečo, čo sa dotýka nás všetkých, niečo, čomu sme všetci v živote čelili… až po čase sa vykryštalizovalo, že témou pripravovaného projektu bude“odpustenie”.
Keď som o tom povedal Mirke, téma ju zaujala… hodiny hodiny sme sa rozprávali o koncepte Draka – RUDÁ SOVA je jediný človek, ktorý pozná všetky tajomstvá projektu THE GREAT RED DRAGON…
…dohodli sme sa, že namaľuje svoju víziu “odpustenia” vo forme Drakov. Drakov svojich - dvoch axolotlov mexických, ktorých chová doma u seba v akváriu… ako ju jej ružové lenivé zvieratká inšpirovali k vypovedaniu epického príbehu o odpustení vám opíšem neskôr… myslel som si, že to stihnem do vernisáže, no tá je už o pol hodinu a ja ešte musím bežať do sprchy… vrátim sa… vy, ak ste poblízku, prídite teraz do divadla elledanse – čaká vás tam divadelné predstavenie a vernisáž výstavy DRAK s prítomnou autorkou…. o tom až neskôr, keď sa vrátim.

 POKRAČOVANIE 7.6.2014
Axolotl mexický. Viete, čo je to za tvora?
LUD289406_axolotl3
Tieto zvláštne pokémonoidné tvory sú najnovšou inšpiráciou Rudej Sovy. Zobrazuje ich vo svojich maľbách a ilustráciách už nejaký ten rok. Minulý semester Mirka vytvorila knihu s názvom My Tiny Swimming Dragons, ktorá bola vystavená na súťaži Najkrajšie knihy Slovenska, ktorú každoročne organizuje Bibiana.
c07acb38c08bc50c0aa443438da11c02
 Zvláštnu zhodu náhod v tom, že obaja sme nezávisle od seba pracovali na “drakoch” sme si hneď všimli a netrvalo dlho, keď sme si uvedomili formu, akou sa naša spolupráca poberie.
Išlo o kreatívny proces, keď som Mirke rozprával o tom, ako sa vyvíja koncept môjho Draka – veľakrát som sa s ňou o mnohých veciach radil a úplne na začiatku vznikol medzi nami len nápad, že by malo ísť o obrovské maľby obrovských drakov. Tak ako ja svojou performance vždy túžim navodiť pocit rozbúreného mora, to isté som očakával od Mirky – aby jej maľby ovládli celkový priestor divadla elledanse, kde sa mal projekt odohrať.
Nevedel som však – ani ja, ani Mirka, aké budú naše možnosti – časové ale aj finančné, no tuším raz som jej povedal niečo také, ako: “Predstavujem si to ako 2 veľké steny, pomaľované bijúcimi sa drakmi, ktorí sa postupne ukľudňujú a učia sa postupne spolunažívať. Malo by byť počuť ako sa hrýžu a škriabu, ako nejaká vojna drakov, ktorá vyústi v mier. Malo by to byť ako… ako steny egyptských chrámov, plné hieroglyfov, skrývajúcich posolstvo.”
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Pre Mirku to bola výzva maľovať obrovské draky. Študuje ilustráciu a hoci maľovala veľké formáty, pohybuje sa skôr vo formátoch malých. Nevedel som, čo od toho čakať, no veril som jej, išli sme nakúpiť látku, Mirka chytila štetec a dala sa do práce.
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Dve kompletné maľby, ktorých rozmery sú 10×1,4 m som po prvýkrát naživo videl až 26.4.2014. 
Bol to hektický deň a nemal som čas vnímať maľbu poriadne. Šokovala ma však jeho veľkosť. Desať metrov urobilo presne taký efekt aký som očakával – keď sa postavíte čelom k maľbe, máte pocit, že ste v epicentre bojov a všade okolo vás s zúriace draky. Maľby sú umiestnené po oboch stranách divadla a sú maľované tak, že čím “hlbšie” do divadla idete, tým viac sa draky ukľudňujú – skrývajú ceriace zuby a z čiernych linkových sa menia na plných bielych s veľkými očami a tajomnými úsmevami na tvári.
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Maľba má niekoľko nosných bodov. Jeden z najdôležitejších je dvojica “Odprosovanie”– je to výjav, ktorý je zobrazený na plagáte. Jeden drak kľačí a prosí o odpustenie druhého. Ten k nemu vystiera ruku a je len na divákovi, aby sa rozhodol, čo vidí – či mu dáva odpustenie, alebo či ho odsudzuje. Práve táto nejasná ambivalentnosť výjavu je tým, čo je na diele zaujímavé – divák sa rozhodne, či pôjde od dvojice smerom doľava (vojna) alebo doprava (mier).
Až po niekoľkých dňoch, keď som sa do divadla vrátil, mal som čas a priestor byť s dielom osamote a čítať ho. Neviem, ako by ste si ho vyložili vy, no poviem vám, čo znamá pre mňa.
Manifest lásky a odpustenia, akokoľvek pateticky to môže znieť, práve toto je slovné spojenie, ktoré sa mi vybavilo v mysli, keď som stál pred drakmi. A bol som dojatý.
Dojatý silou, ktorú Rudá Sova dokázala svojím štetcom a kolážou vytvoriť a dojatý tým, že práve tak silné dielo sa stalo súčasťou Draka môjho – projektu The Great Red Dragon.
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Mirkine naivné ťahy, detská kresba a gestickosť vypovedajú o epickom uvedomení si procesu odpustenia. Minimálnym zásahom vraví o maximálnej pravde. Je akoby krížencom Joana Miróa, Jeana Dubuffeta a Picassa. Niečím, čo prekvapí každým novým ťahom, každým novým dielom. Niečím, čo môžete zažiť na vlastnú kožu aj vy do 12.6.2014 v divadle elledanse. A ja vám vravím, že neoľutujete a možno si sami zaobstaráte svoje Axolotle mexické a sami odpustíte niekomu, koho milujete. RUDÁ SOVA je dôkaz toho, že máme na Slovensku veľké talenty a ja tlieskam a teším sa na ďalšiu spoluprácu – najnovšie na štvrtom ročníku projektu TO BY SOM AJ JA SPRAVIL… A LEPŠIE!.
MAROSBARAN




No comments:

Post a Comment